Många företag har rutiner, vilket är det som kunderna älskar! Därför delar vi med oss av metoder de använder sig av, som skapar en bild av professionalitet för er också!

1. Uppdragsfrågor

När du tar kontakt med en kund, borde du alltid ställa ett par frågor innan du tackar ja. Det är viktigt att veta vad man ger sig in på, för att på ett enkelt sätt kunna beräkna tiden och priset.
Ett par vanliga frågor (alternativt att du besöker de gratis på plats, vilket besvarar även frågan ”Hur stökigt kan det vara?”).

  • Är det ett hus eller lägenhet?
  • Hur många kvadratmeter är ert hem?
  • Hur många rum respektive toaletter finns?
  • Finns det tvättmaskin eller torktumlare? Ska det också rengöras?
  • Vill du att tvätt ska ingå? Strykning?
  • Vill du ha fönsterputs? Om ja, rekommenderar jag 2 gånger per år minst.

7. Återkommande hemstäd
Genom att ställa frågor, vet kunden om att du vet vad du gör. Berätta för dem att du återkommer inom kort men en tidsuppfattning och vad det kan kosta. Genom SmartRut avtalar man om timpris, men kunder vill gärna veta exakt hur mycket det kommer att kosta de. Så var säker på din tidsuppfattning och ett timpris.
Ett sätt att beräkna hur lång tid det tar, beror på vad de vill ska ingå (vanligtvis brukar det ta ca 3-4 h/hem, men sen beror det såklart på storleken).

2. Be om kundens information
När du har bestämt dig för att utföra städningen för dem och de har godkänt timpriset och antalet timmar, kan du be om deras information som behövs för att fylla kundkortet i din profil på SmartRut. Informationen du behöver är namn, adress, personnummer, e-mail och om de vill ha fakturan genom mejl eller post.

3. Checklista
Det är bra att skapa en checklista som du har med när du ska städa ett hem. Ha en standard checklista som du kan använda på alla uppdrag, så slipper du tänka på att skapa en ny varje gång. Den borde vara uppdelad på olika rum.

Vad brukar du utföra i varje rum? Skriv det som en checklista som du kryssar för alla delar du har utfört. Sen kan du lämna det i kundens hem, så att de kan gå genom det i lugn och ro om de känner sig för det. Nöjda kunder är återkommande kunder!