Det kan vara svårt att sätta rätt pris på tjänsten. Vad är den värd? Hur ser marknaden ut? Hur gör jag min tjänst mer attraktiv? Det finns många frågor man ska ställa sig själv innan man sätter ett pris.
1. Erbjud mer
En gammal teknik som fortfarande fungerar är att man ska berätta om vad man erbjuder innan man berättar priset. På så sätt skapar man en bild för kunden att tjänsten är värd mer, men att priset du tar är lägre än förväntat.

2. Psykologiskt
När du shoppar, kan man enkelt märka hur priser kan påverka din inställning till varan. Ett sätt är att exempelvis inte avluta ett tal med 0, utan exempelvis 9:-, för att 99:- känns billigare än 100:- trots att det endast är en krona mindre.

3. Vad ingår?
Tänk på att priset ska täcka tiden du lägger på arbetet, semesterersättning och annat. Det gäller att ha ett pris som täcker dina kostnader och att det finns nog kvar som kan räknas som vinst.

4. Prut
Tänk på att vissa kunder kan försöka pruta ner priset, så ha alltid det i åtanke när du sätter ett pris. På så sätt får du kunden att känna att de har gjort en bra affär, när de lyckas pruta ner priset lite.

5. Fler fiskar
Om en kund tycker att dina priser är för höga eller låga, ska du alltid ha i åtanke att det finns fler fiskar i havet. Om du har bestämt dig för ett pris, håll dig till det. Ändra inte allt för mycket, för att ordet kan sprida sig snabbt och då kommer dina framtida kunder referera till det priset. Om någon försöker pruta ner priset för mycket, tacka för deras intresse på ett trevligt sätt och gå vidare.

6. Prislista
Se till att komma ihåg vad dina priser är för arbetet. På så sätt får du det att verka professionellt och slipper blanda ihop olika kunder med olika priser. I de fallen som priset har prutats ner, dokumentera det för att inte glömma.

7. Faktura
Vi rekommenderar alltid att man ska fakturera en återkommande kund endast en gång i månaden. Detta för att skapa en bild av att de inte betalar för ofta för din tjänst och de behöver inte lägga mer tid på att betala fakturor.