Det är viktigt att bygga en relation med kunder, för att i slutändan de handlar ifrån dig för din personlighet. Så var öppen för att skapa en kundrelation och förtroende.

1. Synas
Det är viktigt att vara synlig när man arbetar genom otraditionella sätt. Lägg lite tid på att marknadsföra din tjänst på sociala medier. Exempelvis kan du lägga till på Facebook/LinkedIn att du arbetar på SmartRut. Det kommer skapa en professionell bild av dig.

2. Referenser
När du har ett uppdrag eller avslutar det, be alltid kunden om att använda dem som referens! Det förenklar för dig att hitta nya kunder om man har referenser från andra. Kunder väljer oftast personer med erfarenhet och referenser.

3. Håll ditt ord
Det gäller att leverera det man säger att man kan leverera! Det gäller vare sig det är städning, barnpassning eller annat. Det är aldrig bra att lova för mycket som man inte kan prestera, det skapar en dålig bild.

4. Merförsäljning
Har du och kunden kommit överens om ett uppdrag? Ibland kan det vara så att kunden inte vet vad behovet är, så det gäller att snappa upp vad de kan eventuellt behöva. Exempelvis passar du deras barn eller städar deras hem 3 gånger i veckan, men tycker att de kan behöva 4 gånger i veckan? Var inte rädd för att rekommendera det!

5. Kontakt
Håll kontakten med tidigare kunder, för att behovet kan uppstå igen. Det kan vara genom samtal, mejl eller annat. Kom ihåg små detaljer som exempelvis deras födelsedag eller andra högtider som jul, nyår mm. Att hålla kontakten med kunder är som att hålla kontakt med vänner!

6. Våga fråga
Var inte rädd att fråga dina befintliga kunder om de känner någon som kan behöva dina tjänster. Människor litar mer på sina vänner när de rekommenderar, vilket skapar en öppning för dig. Ett exempel är att när du ringer upp potentiella kunden att säga ”Hej jag heter NAMN och min kund Anders Andersson sa att du kan behöva min hjälp med hushållsnära tjänster. Stämmer det? ”

Det är bra om du belönar din kund om du anställs av någon de rekommenderade. Det kan vara 10% på timpriset eller en present. Tänk på att du vinner mycket mer på en ny kund än de 10% du rabatterar!

7. Modig
I slutändan handlar det om att vara modig nog att följa din magkänsla. Alla dessa råd baseras på att du är modig nog att ta kontakt med kunder och visa dem var du går för! Börja redan idag!