Det är vanligt att man blir nervös inför en intervju, men vi kan hjälpa er på vägen! Här finner du 5 tips som hjälper dig lugna dina nerver.

1. Förberedelse inför intervjun
Innan du ska går på intervju gäller det att vara lite förbered vad du ska svara på vissa frågor. Första intrycket är väldigt viktigt och man brukar säga att det tar 7 sekunder för någon att döma. Det gäller att komma lika förberedd till en intervju som du skulle komma till en viktig tenta. Tänk genom vad ni borde betona under intervjun, kanske är det din erfarenhet?

2. Vanligaste intervjufrågorna
Det är svårt att säga vilka frågor som ska ställas, men det är bra att vara beredd på. Vanliga frågor som kan uppstå vid en intervju är exempelvis:

  • Vad har du för erfarenhet inom tjänsten?
    Här har du möjlighet att berätta om dina föregående tjänster och ta ut det som kan gynna det här arbetet. Exempel kan vara ”Jag har tidigare arbetat inom <tjänst> och det har gett mig färdigheter inom färdighet.”
  • Hur mycket kan du arbeta?
    Det här ska du veta innan du går på intervju! Det är viktigt att kunna besvara den frågan. Ett exempel kan vara att ha med en kalender, för att det skapar en seriös bild av dig. Fråga gärna hur mycket tid de kan behöva. Är det inom barnpassning, är det enklare att svara på den frågan. Är det inom exempelvis städ, kan det vara bra att be om en rundvandring av hemmet så att du kan estimera hur lång tid det kommer att ta.
  • Vad skulle du vilja ha betalt i timmen?
    Du kan se på vår sida vad rekommenderade lönen är, samt se våra andra inlägg där vi pratar om pris. Klicka här.
  • Hur hanterar du krissituationer?
    Här kan det vara bra att vara beredd med konkreta exempel, berätta om upplevelser du har varit genom förr.
  • Varför vill du ha det här jobbet?
    Här ska du marknadsföra dig själv och prata mycket om kundens behov. Ett snabbt svar som exempelvis ”Jag är motiverad och brinner för det här”eller ”Jag behöver pengarna” räcker inte riktigt. Det finns egentligen inte rätt eller fel, men var dig själv, så kommer det gå bra.

3. Lugna nerverna
Det bästa tricket för att lugna ner sig är att tänka ”Vad är det värsta som kan hända?”. Det finns andra kunder och det finns andra chanser. Var dig själv, för att vara någon annan lönar aldrig sig i längden!
Var förberedd inför intervjun och försök att se kunden som en vän. Försök skapa en känsla hos kunden och var inte för spänd.

Ett konkret tips är att redan från första kontakt ansöka om ett utdrag från ditt belastningsregister hos polisen. Det skapar en bra bild av dig, för att du tar egna initiativ och visa att du är pålitlig!

4. Fråga på intervjun
En person som har frågor på en intervju är inte en jobbig person, utan en person som tar det på allvar. Om du har en intervju hos någon för barnpassning, kan du ställa frågor om deras barn. Det visar intresse och det uppskattas. Exempelvis: Vad är hennes/hans intressen? Vad tycker han/hon om att göra efter skolan? Är det något som du vill att jag lägger extra fokus på?

Detsamma gäller även inom exempelvis städ. Fråga vad de tycker är jobbigt med städning, vad är det du vill att jag ska lägga mest tid på? Vill du att jag utför fönsterputs två gånger per år? Försök att tänka på merförsäljning, se deras behov utan att de behöver uttala sig om det.

5. Timpris
Det är alltid bra att ha ett timpris förberett innan intervjun. En av de viktigaste saker är trots allt: Motsvarar kostnaden kvalitén? Vad är kunden villig att betala? Var förberedd och presentera vad du vanligtvis brukar ta i timmen. Mer om hur ni bestämmer timpriset kan ni läsa här.