VANLIGA FRÅGOR

SmartRut är en onlinetjänst som möjliggör för dig att jobba med RUT-tjänster, på dina villkor!
När du har arbetat hos kunden, rapporterar du tiden och timpriset för uppdraget.
Du kommer överens med kunden om timpris (efter RUT-avdrag) och arbetstid. Du får friheten att bestämma!
För att veta mer, klicka på ”Så funkar det”!
Genom SmartRut kan du arbeta RUT-tjänster så som inom barnpassning, städning, trädgårdsarbetare, flytthjälp, it-hjälp och personlig omsorg mm.
För att veta mer, besök Skatteverkets hemsida.
Ja, alla som anställs via SmartRut är försäkrade under arbetstiden. Försäkringen täcker bl.a. arbetsskada mm. Om du vill veta mer, hör gärna av er till oss!
Vi erbjuder inga jobb, utan det gäller att ni hittar rätt kunder för ert jobb!
Det kan vara allt från en granne, vän eller bekant. Ni måste försöka hitta någon som vill ha hjälp med hushållsnära tjänster.
Ni kan göra det genom att skriva i olika jobb grupper på Facebook, dela ut papper i området eller be er nära och kära rekommendera er!
Möjligheterna är oändliga!
Du kan skapa en tidrapport när du vill, men vi sammanställer de till fakturor 16e och 1a (eller närmsta arbetsdag).
Det innebär t.ex. att tidrapporten måste skickas till oss senast 15e i månaden för att få löneutbetalning 30e eller närmsta arbetsdag (om kund betalar inom förfallotiden).
Här kan du läsa vad Skatteverket skriver om RUT tjänster.
Registrering hos oss på SmartRut kostar ingenting. Så du kan bli medlem redan nu och testa din sida!

Priser
Vi har en hanteringsavgift på 49kr, vilket är något som dras när löneutbetalnings görs.
Hanteringsavgiften dras för att vi samlar alla tidrapporter och skapar fakturor av dem.
Första gången du använder SmartRut för att tidrapportera, tillkommer en uppläggningsavgift på 149kr (inklusive hanteringsavgift).

Så om ni inte tjänar något, gör inte vi det heller!

I dagsläget kan vi tyvärr inte erbjuda att du lägger till en person i tidrapporteringen.
Dock kan din kollega skapa ett konto och rapportera som du har gjort. Informera då kunden om att ni skickar två fakturor!
När du har skapat en tidrapport, skapar vi internt ett anställningsavtal som avser den perioden.
Du finner ett standard anställningsavtal, när du loggar in i ditt konto.

Du är anställd hos oss på SmartRut som allmän visstidsanställd.
Din anställning påbörjas och avslutas med varje uppdrag du utför, det är den tiden du skapar en tidrapport för.

Du kan alltid höra av dig till info@smartrut.se för att veta mer.

Du kan skapa tidrapporter för max tre månader i förskott men du kan inte skicka de till oss förrän uppdraget är slutfört.
Kunden får endast fakturor för utfört arbete.
Registrering är gratis, så du kan skapa ett konto och testa redan idag.
Bli medlem nu!
Det finns ett par krav, som du kan läsa mer om på Skatteverkets hemsida. Klicka här.
Arbetet måste utföras i kundens eller kundens föräldrars hem. De ska vara bosatta i Sverige.

Det ska vara genom ett företag som har F-skattesedel, vilket i det här fallet är vi på SmartRut!

Arbetet får inte utföras hos en närstående, läs mer här om vad som räknas som närstående.
Det är endast utfört arbete som räknas inom RUT och inte materialkostnader eller annat.

Kundens del av fakturan, ska betalas inom beskattningsåret.

WEBBPLATSEN

Vi har gjort det väldigt enkelt att registrera sig!
Klicka här och fyll i all information, så är du igång!
Du kan även gå in på ”Så funkar det” och se mer detaljerat hur allt funkar!
För att vi på SmartRut ska veta vad som har utförts, för vem och till vilket pris, ska tidrapportering göras.
Du kan skapa och spara en planerad tidrapport, men inte skicka det.
Skickade tidrapporter ska innehålla all info som behövs för att vi ska skapa fakturan.

Vi skapar sedan en faktura baserad på informationen. Det är viktigt att du anger rätt information i tidrapporten!

Det är du som utför arbetet som tidrapporterar genom att logga in och använda tidrapporteringsverktyget.
För att veta mer om hur du gör det, kan du läsa här.
Vi skickar alltid ut ett mejl när någon blir medlem. Det kan vara så att mejladressen är felstavad eller att det har hamnat i skräppost.
Kontrollera dessa två!
När du har arbetat hos en kund och skickat en tidrapport till oss, kan du inte radera den kunden.
Om det är en kund som du inte har arbetat hos än, kan du kontakta oss på info@smartrut.se och vi ordnar det!

LÖN

Timlönen är något du och kunden kommer överens om tillsammans.
Kolla gärna på rekommenderad timlön och tänk genom innan du godkänner något.
Vi på SmartRut tycker att du ska hålla koll på hur mycket du borde ta betalt. Vi har gjort en sammanställning på lönenivåer för olika arbetsgrupper.

Städare

  • 120-150 kr/timme exklusive skatter (utbildad/erfaren)
  • 100-120 kr/timme exklusive skatter (outbildad/oerfaren)

Inom exempelvis flyttstäd är det vanligt att man betalar per uppdrag. Inom SmartRut avtalar man ALLTID om timpris. Så uppskatta tiden innan för att ge kunden en uppfattning av kostnaden.

Barnvakt

  • 100-120 kr/timme exklusive skatter (utbildad/erfaren och/eller arbete mot yngre barn 1-5)
  • 80-100 kr/timme exklusive skatter (outbildad/oerfaren och/eller arbete mot äldre barn 6+)

Trädgårdsmästare

  • 120-150 kr/timme exklusive skatter (utbildad/erfaren)
  • 100-120 kr/timme exklusive skatter (outbildad/oerfaren)

Att tänka på vid lönesättning är att varje uppdrag är individuellt och beroende på hur uppgifterna ser ut skall lönen sättas därefter. För att förenkla det för dig/er, är det bra att ha en standard timpris för olika uppdrag. Det är enklare att komma ihåg och känns mer professionellt för kunden.

Om du vill räkna ut hur mycket du vill få efter skatt, kan du logga in på din sida. Bli medlem idag och testa det redan nu!

Löneutbetalning utförs 4 bankdagar efter förfallodatumet på fakturan (om kund betalar inom den tiden).
Löneutbetalningen baseras på när du tidrapporterade, vilket kan vara den 30e eller 15e (eller nästa bankdag om det infaller på en helg).
Du och kunden kommer överens om bruttotimlön/timpris, vilket innebär att vid löneutbetalning dras inkomstskatten.
SmartRut använder en fast skattesats (30%) istället för tabellskatt, då det varierar från kommun till kommun.
SmartRut betalar även dina sociala avgifter och försäkring.
Vi skickar alltid en lönespecifikation innan löneutbetalning, för att du ska kunna se vilka kunder som betalade, summa samt skatter och avgifter.
Vi vill att allt ska vara tydligt och enkelt!

KUNDEN

Det finns krav på kunden enligt Skatteverket.

Kunden:

  • måste ha fyllt minst 18 år vid beskattningsårets utgång
  • är bosatt i Sverige eller betalar skatt i Sverige för minst 90 procent av totala inkomsten
  • ska ha rutavdrag kvar att utnyttja.
  • måste betala tillräckligt med skatt för att kunna få dra av för rutarbete.

För mer utförlig information, läs på Skatteverkets hemsida.

Vi på SmartRut ansöker om RUT.
Om köparen inte är berättigad till RUT-avdrag eller har förbrukat det under året, så kan vi fakturera någon annan i hemmet som har rätt till RUT.
Om det inte finns möjlighet till det, då innebär det att de betalar totala summan och inte beloppet efter rutavdrag.
Ni kommer överens om timpris efter RUT-avdrag.
Utöver det tillkommer endast en hanteringsavgift på 69kr per faktura.
Vi skickar fakturan baserat på tidrapporten, vilket skickas ut den 16e och den 1a i månaden eller nästföljande arbetsdag om det infaller på en helg.
Anställningen är hos oss, dock är det du och kunden som kommer överens om lön och tider.
Betalningsvillkoren är som standard 10 dagar. Detta för att vi vill att du ska ha möjlighet att få din lön snabbare.
Om kunden inte betalar inom 10 dagar, kommer vi skicka en påminnelse. Kunden kommer då betala +60kr per varje påminnelsefaktura.
Om kunden fortfarande inte betalar trots efter två påminnelser, kommer en inkassokrav skickas tredje gången.
När du lägger till en kund, så skickas ett mejl automatiskt ut till kunden med information som kan vara bra att veta.
Det kan vara exempelvis att vi informerar de om vilket bra val de har gjort, Smart val om vi får säga så själva.
Dock kommer vi inte skicka nyhetsbrev eller liknande till kunden, utan deras tillåtelse.
Ja, det kan du som arbetar välja när du tidrapporterar. Vid val av pappersfaktura, tillkommer en avgift(+49kr).
SmartRut är anpassad för privatpersoners användning. RUT-avdrag gäller inte när man fakturerar ett företag, vilket innebär att det inte är möjligt i dagsläget.
För att kunna arbeta med RUT/hemnära tjänster, krävs det personnummer.
Detta är regler från Skatteverket, då överenskomna priset är efter RUT-avdrag.

ALLMÄNNA FRÅGOR

Vi följer Personuppgiftslagen (PuL) och hanterar uppgifterna konfidentiellt.
Finns det ett problem, finns det en lösning enligt oss!
Om du har råkat rapportera fel och/eller kunden bestrider fakturan, kan du åtgärda det genom att mejla oss på ekonomi@smartrut.se.
Det tillkommer en avgift på 69kr.