VANLIGA FRÅGOR
När du har arbetat hos kunden, rapporterar du tiden och timpriset för uppdraget.
Du kommer överens med kunden om timpris (efter RUT-avdrag) och arbetstid. Du får friheten att bestämma!
För att veta mer, klicka på ”Så funkar det”!
För att veta mer, besök Skatteverkets hemsida.
Det kan vara allt från en granne, vän eller bekant. Ni måste försöka hitta någon som vill ha hjälp med hushållsnära tjänster.
Ni kan göra det genom att skriva i olika jobb grupper på Facebook, dela ut papper i området eller be er nära och kära rekommendera er!
Möjligheterna är oändliga!
Det innebär t.ex. att tidrapporten måste skickas till oss senast 15e i månaden för att få löneutbetalning 30e eller närmsta arbetsdag (om kund betalar inom förfallotiden).
Priser
Vi har en hanteringsavgift på 49kr, vilket är något som dras när löneutbetalnings görs.
Hanteringsavgiften dras för att vi samlar alla tidrapporter och skapar fakturor av dem.
Första gången du använder SmartRut för att tidrapportera, tillkommer en uppläggningsavgift på 149kr (inklusive hanteringsavgift).
Så om ni inte tjänar något, gör inte vi det heller!
Dock kan din kollega skapa ett konto och rapportera som du har gjort. Informera då kunden om att ni skickar två fakturor!
Du finner ett standard anställningsavtal, när du loggar in i ditt konto.
Du är anställd hos oss på SmartRut som allmän visstidsanställd.
Din anställning påbörjas och avslutas med varje uppdrag du utför, det är den tiden du skapar en tidrapport för.
Du kan alltid höra av dig till info@smartrut.se för att veta mer.
Kunden får endast fakturor för utfört arbete.
Bli medlem nu!
Arbetet måste utföras i kundens eller kundens föräldrars hem. De ska vara bosatta i Sverige.
Det ska vara genom ett företag som har F-skattesedel, vilket i det här fallet är vi på SmartRut!
Arbetet får inte utföras hos en närstående, läs mer här om vad som räknas som närstående.
Det är endast utfört arbete som räknas inom RUT och inte materialkostnader eller annat.
Kundens del av fakturan, ska betalas inom beskattningsåret.
WEBBPLATSEN
Klicka här och fyll i all information, så är du igång!
Du kan även gå in på ”Så funkar det” och se mer detaljerat hur allt funkar!
Du kan skapa och spara en planerad tidrapport, men inte skicka det.
Skickade tidrapporter ska innehålla all info som behövs för att vi ska skapa fakturan.
Vi skapar sedan en faktura baserad på informationen. Det är viktigt att du anger rätt information i tidrapporten!
För att veta mer om hur du gör det, kan du läsa här.
Kontrollera dessa två!
Om det är en kund som du inte har arbetat hos än, kan du kontakta oss på info@smartrut.se och vi ordnar det!
LÖN
Kolla gärna på rekommenderad timlön och tänk genom innan du godkänner något.
Städare
- 120-150 kr/timme exklusive skatter (utbildad/erfaren)
- 100-120 kr/timme exklusive skatter (outbildad/oerfaren)
Inom exempelvis flyttstäd är det vanligt att man betalar per uppdrag. Inom SmartRut avtalar man ALLTID om timpris. Så uppskatta tiden innan för att ge kunden en uppfattning av kostnaden.
Barnvakt
- 100-120 kr/timme exklusive skatter (utbildad/erfaren och/eller arbete mot yngre barn 1-5)
- 80-100 kr/timme exklusive skatter (outbildad/oerfaren och/eller arbete mot äldre barn 6+)
Trädgårdsmästare
- 120-150 kr/timme exklusive skatter (utbildad/erfaren)
- 100-120 kr/timme exklusive skatter (outbildad/oerfaren)
Att tänka på vid lönesättning är att varje uppdrag är individuellt och beroende på hur uppgifterna ser ut skall lönen sättas därefter. För att förenkla det för dig/er, är det bra att ha en standard timpris för olika uppdrag. Det är enklare att komma ihåg och känns mer professionellt för kunden.
Om du vill räkna ut hur mycket du vill få efter skatt, kan du logga in på din sida. Bli medlem idag och testa det redan nu!
Löneutbetalningen baseras på när du tidrapporterade, vilket kan vara den 30e eller 15e (eller nästa bankdag om det infaller på en helg).
SmartRut använder en fast skattesats (30%) istället för tabellskatt, då det varierar från kommun till kommun.
SmartRut betalar även dina sociala avgifter och försäkring.
Vi vill att allt ska vara tydligt och enkelt!
KUNDEN
Kunden:
- måste ha fyllt minst 18 år vid beskattningsårets utgång
- är bosatt i Sverige eller betalar skatt i Sverige för minst 90 procent av totala inkomsten
- ska ha rutavdrag kvar att utnyttja.
- måste betala tillräckligt med skatt för att kunna få dra av för rutarbete.
För mer utförlig information, läs på Skatteverkets hemsida.
Om köparen inte är berättigad till RUT-avdrag eller har förbrukat det under året, så kan vi fakturera någon annan i hemmet som har rätt till RUT.
Om det inte finns möjlighet till det, då innebär det att de betalar totala summan och inte beloppet efter rutavdrag.
Utöver det tillkommer endast en hanteringsavgift på 69kr per faktura.
Om kunden fortfarande inte betalar trots efter två påminnelser, kommer en inkassokrav skickas tredje gången.
Det kan vara exempelvis att vi informerar de om vilket bra val de har gjort, Smart val om vi får säga så själva.
Dock kommer vi inte skicka nyhetsbrev eller liknande till kunden, utan deras tillåtelse.
Detta är regler från Skatteverket, då överenskomna priset är efter RUT-avdrag.
ALLMÄNNA FRÅGOR
Om du har råkat rapportera fel och/eller kunden bestrider fakturan, kan du åtgärda det genom att mejla oss på ekonomi@smartrut.se.
Det tillkommer en avgift på 69kr.